Levende billeder i historieundervisningen

Er det realistisk, at Struense i Nikolaj Arcels En kongelig Affære afsluttende råber ”Jeg er en af jer”, til folkemængden? Eller at modstandsmanden Marius Fiil gav en tysk soldat et knus, inden han selv blev kørt til Ryvangen og henrettet som vi ser det i filmen Hvidstensgruppen? Læs historiker Nils Arne Sørensens artikel om brugen af levende billeder som kilde til historien.

Download artikel: Levende billeder som kilde til historien v. professor Niels Arne Sørensen

Download artikel: Hvordan integreres spillefilm i historie-undervisningen” 


Hvad er det spillefilm kan bidrage med i historieundervisningen?

Interview med Rasmus Falbe-Hansen, forfatter til bogen “Historie i levende billeder” (Forlaget Columbus)


Levende billeder  kan bruges i undervisning til bl.a. belysning af kildekritik, filmiske virkemidler og fakta og fiktionskoder. Men først og fremmest har filmen helt andre egenskaber end den skrevne historie, og den kan fx i højere grad formidle stemning og følelser. Læs mere i dette interview.

En kongelig affære - introduktion til Oplysningstiden og den historiske spillefilm.



Læs undervisningsmateriale målrettet historie- og samfundsfag med afsæt i spillefilmen "En kongelig affære"- Materialet kan downloades under "Undervisningsmaterialer"

Hvordan transformerer spillefilm historien?

Hvordan transformerer spillefilm historien?

Historieundervisningen er langt fra den eneste og vigtigste kilde til skoleelevers viden. Mediernes fortællinger og levende billeder har stor betydning for udviklingen af historiebevidsthed. Spillefilmen kan ikke erstatte historiebogen, men i denne artikel af H.C. Christiansen diskuteres hvordan spillefilmen gennem billederne, personalisering og dramaturgi giver nye måder at forstå historiske fakta på.

Læs artikel: Hvordan skildres historie i spillefilm