Vekselvirkning mellem produktion og analyse

Udviklet af cand. mag. Thilde Emilie Møller

I dette materiale, udarbejdet af cand. mag. Thilde Emilie Møller, gives en introduktion til, hvordan man kan undervise i filmanalytiske færdigheder ved både at implementere filmproduktion og filmanalyse i undervisningen. Målet er, at eleverne efter dette forløb er i stand til at sige noget om, hvor stor en forskel det gør at se en fortælling som film i stedet for eksempelvis at læse den som en historie.

Nedenfor kan du få indblik i en 4. klasses arbejde med filmproduktion- og analyse:

Introduktion til forløbet

Mandag: Iagttagelser og diskussion omkring animationsfilmen "Det levende slot"

Tirsdag: Optagelse

Onsdag: Optagelse

Torsdag: Refleksion omkring "Harry Potter og de vises sten": Hvad kan filmmediet?

Fredag: Premiere

Faglig merværdi gennem filmproduktion

Faglig merværdi gennem filmproduktion

Station Next arbejder for at fremme kendskabet til de levende billeders produktion, historie og pædagogik i Danmark - og man kan læse om den pædagogiske merværdi ved filmproduktion i deres bidrag til Læring med levende billeder (som kan læses under "Undervisningsmaterialer").